هواپیماهای برقی؛ نیاز آینده
نگرانی در مورد تغییرات آب و هوایی، دولت ها و شرکت ها را در سراسر جهان واداشته تا به فکر برنامه هایی برای عصر پسا نفت باشند. اگرچه تلاش هایی برای به حداقل رساندن تولید دی اکسید کربن در صنعت هوایی با استفاده از سوخت های زیستی انجام شده، اما هنوز هیچ برنامه مشخصی برای جایگزین کردن هواپیماهایی که با نفت سفید کار می کنند، وجود ندارد.
به نظر می رسد استفاده از نیروی برق امروزه علاوه بر صنعت خودرو، در سفرهای هوایی هم مورد توجه قرار گرفته است. سئوالی که پیش می آید این است که چرا این روند در صنعت هوانوردی به کندی پیش می رود؟ پاسخ این است که مخترعان و مبتکران در صنعت هوایی به طور عمده با موانع بزرگی دست و پنجه نرم می کنند.
باتری در مقابل سوخت جت
بد نیست بدانید که باتری های برقی در مقایسه با سوخت جت انرژی کمتری را در هر واحد وزن در خود جای می دهند. در واقع این باتری ها با در نظر گرفتن بهترین نوع موجود گنجایش در حدود 40 برابر انرژی کمتر را دارند. کاری که باتری های برقی انجام می دهند این است که با بهینه بودن هر چه بیشتر در تبدیل انرژی به برق، این نقص را جبران می کنند. هر چند که همچنان یک نقص بزرگ به قوت خود باقی می ماند.
نتیجه این است که این نوع هواپیماها حتی برای نزدیک شدن به عملکرد هواپیماهای فعلی نیاز به حمل باتری های بسیار سنگین خواهند داشت. این گزینه هم بسیار دشوار به نظر می رسد. با این وجود دشوار به معنای غیرممکن نیست. از سوی دیگر بازیگران مهم عرصه هوانوردی، سازمان های تحقیقاتی و تاجران در حال کار روی چندین مسیر احتمالی هستند تا بتوانند در چند سال آینده پرواز با هواپیماهای برقی را به واقعیت تبدیل کنند. در زیر به چند نمونه از ابداعات نویدبخش در صنعت هوانوردی اشاره می کنیم: